Islam dan Sains



Ramai orang kaitkan antara Agama Islam Dengan Pengetahuan Sains. Ia bagus dalam mencari dan menunjukkan kebenaran akan agama Islam yang mulia ini.

Namun perlu kita ingat bahawa walaupun dalam Al-Quran ada menyuruh supaya kita menuntut ilmu, menyarankan kita menkaji segala ciptaanNya sama dilangit ataupun dibumi, namun apa yang Allah s.w.t. suruh adalah supaya dengan cara itu korang dapat mengukuhkan lagi iman korang yang sedia ada.

Dan dalam Al-Quran pun dah kata... Bagi orang kafir plak... Kebenaran depan mata pun mereka buat tak nampak jer... ini kan pula kebenaran yang perlu dicari.

Berbalik pada Islam dan Sains, aku sarankan kat korang kalau nak bercakap tentang Islam pada sesapa seboleh-bolehnya jangan kaitkan dengan sains. Lebih-lebih lagi yang berkait dengan tentang hikmah larangan dan suruhan Allah pada kita.

Kenapa aku cakap macam tu...

Situasi mudah... Jika seorang kawan bukan Islam tanya pada korang, Kenapa orang Islam tak makan babi? Korang tak payah dok cakap yang babi tu banyak kuman, banyak penyakit, banyak cacing dan ulat dalam daging babi (siap tunjuk video youtube lagi). Nanti kawan korang itu akan buat kesimpulan sebab tu orang Islam tak makan babi rupanya... ha ha ha

lepas tu kawan korang tu jawab kat korang semula yang daging babi sekarang ni bersih daripada benda tu semua. Tempat pembelaan dah canggih, daging dah steril, dengan kata lain bersih habis dah. Korang nak kata apa...?

Kan senang... Kalau korang kata Allah swt yang perintahkan manusia (Perintah Allah swt adalah untuk seluruh umat manusia bukan orang Islam sahaja) haram makan babi.

Kalau kawan korang tanya kenapa? Jawab aje. Allah swt lebih mengetahui apa yang tidak nampak oleh kita. Senang... bunyi pun indah. Menunjukkan kita ni hidup bertuhan Allah... bukan bertuhan Sains.

Kalau kawan korang tu degil gak nak bukti kukuh... korang kata kat dia...

"Yang ko ni nak tahu sangat naper? Kalau ko nak makan sangat sup babi tu pegi aje lah sorang2..." ha ha ha...

Kenapa eak kalau boleh jangan kaitkan Sains dalam hikmah larangan dan suruhan dalam Islam?

Kerana perintah larangan dan suruhan Allah swt bukan sahaja merangkumi ilmu sains semata-mata, malah meliputi keseluruhan disiplin ilmu-ilmu yang lain seperti psikologi, sosial, politik, ekonomi dan macam-macam lagi yang kita tidak boleh capai dengan akal fikiran semata-mata. Contoh larangan berzina dan minum arak. Tentu korang dapat fikirkan dari segenap displin ilmu akan hikmah larangan tersebut... Tapi adakah orang bukan islam mahu mendengarnya?

Maha Suci Allah yang lagi Maha Mengatahui.

Korang nak tahu, Orang agama lain pun mengunakan alam dan sains untuk menunjukkan kebenaran agama diorang.

Aku ingat lagi sorang member aku tunjuk gambar2 kalimah Allah pada awan, pokok, daging, tembikai dan macam lagi lah. Hari lain datang plak member aku yang beragama Kristian tunjuk kat aku gambar2 muka jesus pada awan, tanah, dan pokok dan macam-macam lagi. Bukan setakat gambar ada beberapa video gak. Terkedu aku...

Sebab itu aku tak suka ada orang nak kaitan sains dan Islam. Nak tunjukkan kebenaran Islam dengan tunjuk gambar2. Bukan macam tu caranya... Ada banyak lagi cara lain... leh tunjukkan dengan ayat-ayat Al-Quran, Hadith2, sejarah, sirah, tanya ustaz dan ustazah...

Al-Quran ada kata malaikat yang turunkan hujan, tapi sains kata hujan terjadi kerana kitaran penyejatan di udara. Jadi mana satu yang betul? mesti korang kata dua-dua betul... Aku pun kata dua2 betul. Tapi bagaimana nak bagitau kat orang kafir yang Mikail itu yang turunkan hujan. Tentu susahkan... kalau korang cakap silap2 boleh kena gelak sebab cakap mcm budak kecik.

Tapi aku cakap senang aje. Urusan hujan itu urusan Allah... yang pengantaraanNya adalah Mikail. Kaedah penyejatan air di udara itu adalah kaedah penyebab yang Allah mahu kita saksikan bahawa alam ciptaan Allah ini amat sempurna. Cukup lah tu...

Dia nak dengar atau tidak itu hal dia... jika dia tidak puas hati juga dan nak berdebat, bagitau kat kawan korang yang degil suka berdebat ntah apa-apa tu...

"Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku". (Al-Kaafiruun 109:6)

WA

Antara Haram dan Kuih Bangkit

Suspen je bunyi tajuk kan... ha ha ha

Citernya gini...

Semalam aku berkunjung ke satu pasaraya untuk beli barang-barang keperluan. Sedang asyik membelek-belek barang nak beli. Aku terpandang satu balang plastik betul2 berada bersebelahan kuih-kuih tempatan termasuklah kuih bangkit. Aku ni dah lah peminat setia kuih bangkit.

Korang nak tahu apa benda?










Haram kuih ni haram lagi orang yang letak benda haram tu kat berdekatan kuih bangkit kegemaran aku!!!

Kita dan Alam Sementer. Kebetulan atau KehendakNya?




Beberapa hari lepas aku ada tengok dokumentari tentang 'How the Universe Began', Bagaimana alam semester bermula? Seperti yang korang tahu lah kan... puak-puak free thinker barat ni tak habis-habis dok kata bahawa alam semester kita ini berlaku secara kebetulan dari satu letupan besar yang dimanakan 'Big Bang'. Korang boleh google sendiri apa itu Big Bang, citer kat sini panjang plak nanti... ha ha ha

Aku nak bagitau pada korang yang ada Diploma, Sarjana Muda, Sarjana, PhD dalam ilmu sains ni. Ilmu sains yang korang amalkan tu tak lebih dari setitik dari ilmu yang Allah rahsiakan semasa Dia ciptakan alam semester ini. Setitik aje ilmu yang dia lemparkan kat bumi ni..!!

Kalau korang setakat ada setitik ilmu. Korang dah rasa hebat sangat ke? Sampai berani nak buat teori sendiri kata semua ini hanyalah kebetulan? Kalau korang rasa betul dan nak keluarkan teori sains korang untuk berbahas dengan aku. Korang buat sorang2 lah ... Aku tak minat.

Aku suka ayat ni, Mai sama-sama kita baca eak...

Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? (Al-Mulk ayat 3)

Kemudian ulangilah pandangan (mu) berkali-kali, nescaya pandanganmu itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang ia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia).
(Al-Mulk ayat 4)

Allah bagitau dah yang Dia buat alam semester ni dengan cukup lengkap... Dia susun bintang-bintang, planet-planet, bulan-bulan dengan cukup sempurna. Dia jadikan alam semester dalam keadaan yang kita lihat sekarang ini mengikut kehendakNya. Dia yang atur... Jadi kebetulan kah itu?

Jadi apa yang korang nak bagitau aku tentang hal kebetulan ni? Adakah mak korang lahir korang di atas planet bumi ini adalah suatu kebetulan. Adakah korang fikir hanya bumi ni yang ada benda hidup merupakan suatu kebetulan seperti yang mamat Stephen Hawking dok merepek-merepek tu?

Tiada istilah kebetulan dalam penciptaan dari Yang Maha Agung ini... Aku boleh senyap mulut terima kalau korang kata alam semester ini bermula dari satu letupan besar. Sebab ada surah dalam Al-Quran yang hampir selari dengan fakta itu. Tapi... yang aku tak boleh terima bila korang kata kejadian letupan itu adalah suatu kebetulan.

Kalau aku tanya apa sebelum Big Bang, mesti ada yang jawab dengan macam2 jawapan siap dengan fakta matematik lagi. Jadi aku malas nak bahas tentang soalan tu. Budak kecik pun tahu apa yang ada sebelum Big Bang... heh heh tak caya ke?

Ilmu yang betul sebenarnya membawa kita kepada Penciptanya. Namun bila hati hitam maka orang-orang yang sesat ni tak nampak kebenarannya walaupun kepala hotak tu penuh dengan ilmu.