Antara Haram dan Kuih Bangkit

Suspen je bunyi tajuk kan... ha ha ha

Citernya gini...

Semalam aku berkunjung ke satu pasaraya untuk beli barang-barang keperluan. Sedang asyik membelek-belek barang nak beli. Aku terpandang satu balang plastik betul2 berada bersebelahan kuih-kuih tempatan termasuklah kuih bangkit. Aku ni dah lah peminat setia kuih bangkit.

Korang nak tahu apa benda?










Haram kuih ni haram lagi orang yang letak benda haram tu kat berdekatan kuih bangkit kegemaran aku!!!

Kita dan Alam Sementer. Kebetulan atau KehendakNya?




Beberapa hari lepas aku ada tengok dokumentari tentang 'How the Universe Began', Bagaimana alam semester bermula? Seperti yang korang tahu lah kan... puak-puak free thinker barat ni tak habis-habis dok kata bahawa alam semester kita ini berlaku secara kebetulan dari satu letupan besar yang dimanakan 'Big Bang'. Korang boleh google sendiri apa itu Big Bang, citer kat sini panjang plak nanti... ha ha ha

Aku nak bagitau pada korang yang ada Diploma, Sarjana Muda, Sarjana, PhD dalam ilmu sains ni. Ilmu sains yang korang amalkan tu tak lebih dari setitik dari ilmu yang Allah rahsiakan semasa Dia ciptakan alam semester ini. Setitik aje ilmu yang dia lemparkan kat bumi ni..!!

Kalau korang setakat ada setitik ilmu. Korang dah rasa hebat sangat ke? Sampai berani nak buat teori sendiri kata semua ini hanyalah kebetulan? Kalau korang rasa betul dan nak keluarkan teori sains korang untuk berbahas dengan aku. Korang buat sorang2 lah ... Aku tak minat.

Aku suka ayat ni, Mai sama-sama kita baca eak...

Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? (Al-Mulk ayat 3)

Kemudian ulangilah pandangan (mu) berkali-kali, nescaya pandanganmu itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang ia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia).
(Al-Mulk ayat 4)

Allah bagitau dah yang Dia buat alam semester ni dengan cukup lengkap... Dia susun bintang-bintang, planet-planet, bulan-bulan dengan cukup sempurna. Dia jadikan alam semester dalam keadaan yang kita lihat sekarang ini mengikut kehendakNya. Dia yang atur... Jadi kebetulan kah itu?

Jadi apa yang korang nak bagitau aku tentang hal kebetulan ni? Adakah mak korang lahir korang di atas planet bumi ini adalah suatu kebetulan. Adakah korang fikir hanya bumi ni yang ada benda hidup merupakan suatu kebetulan seperti yang mamat Stephen Hawking dok merepek-merepek tu?

Tiada istilah kebetulan dalam penciptaan dari Yang Maha Agung ini... Aku boleh senyap mulut terima kalau korang kata alam semester ini bermula dari satu letupan besar. Sebab ada surah dalam Al-Quran yang hampir selari dengan fakta itu. Tapi... yang aku tak boleh terima bila korang kata kejadian letupan itu adalah suatu kebetulan.

Kalau aku tanya apa sebelum Big Bang, mesti ada yang jawab dengan macam2 jawapan siap dengan fakta matematik lagi. Jadi aku malas nak bahas tentang soalan tu. Budak kecik pun tahu apa yang ada sebelum Big Bang... heh heh tak caya ke?

Ilmu yang betul sebenarnya membawa kita kepada Penciptanya. Namun bila hati hitam maka orang-orang yang sesat ni tak nampak kebenarannya walaupun kepala hotak tu penuh dengan ilmu.

Kebetulan kah itu?




Sebelum korang baca entry seterusnya aku nak bagi peringatan sikit. Pendapat aku ini ada unsur-unsur misteri sikit. Jadi jangan sampai korang diselubungi mesteri.... heh heh

Aku nak tanya korang... Jika korang tengok bentuk-bentuk awan di langit? Adakah ia terbentuk secara rawak? Tentu korang cakap ya kan.

Titis-titis hujan yang turun menimpa bumi. Adakah ia turun secara rawak? tentu jawapan korang sama macam tadi gak kan.

Bagaimana kalau aku kata, Angin yang bertiup, awan yang terbentuk, titis-titis hujan yang turun pada sesuatu tempat, daun-daun pokok yang jatuh pada sesuatu tempat itu semua adalah sudah diatur. Dan ia sudah diatur sejak korang belum wujud pun lagi. Sejak alam semester ini belum wujud pun lagi. hah... bagaimana tu?

Adakah korang rasa dunia ini penuh dengan kebetulan? Bagaimana kalau aku kata korang masih lagi belum kenal tuhan korang, kalau korang masih kata ada kebetukan dalam dunia ni.

Kecik-kecik dulu pernah tak korang dibagitau bahawa setiap rumput2 di bumi ada malaikat yang jaga, dan ada malaikat nama mikail yang uruskan hal awan dan hujan kat langit? Ke korang dah tak ingat? ataupun korang rasa itu hanya citer dogeng yang layak didengar untuk budak-budak kecik sahaja?

Macam aku bagitau tadi lah kalau korang kata itu hanya citer budak-budak... Maka korang masih belum kenal tuhan korang.

Kalau korang rasa macam tu... cepat-cepat bertaubat eak.

Mai aku citer sikit tentang apa itu 'Menguasai langit dan bumi'. Bila bercakap tentang menguasai langit dan bumi maka korang kena tahu bahawa istilah menguasai itu bukan menguasai seperti seorang raja menguasai ssesebuah negeri.

Ia lebih dari itu... ia adalah tentang menguasai segenap ruang, segenap masa dan segenap pekara. walhal sebutir pasir di tepi pantai sekali pun tidak terlepas di bawah kekuasaanNya. Dia saja yang boleh tetapkan kat mana tiap-tiap butir pasir tu dok mana dan buat apa tiap-tiap hari dan waktu...

Maha Suci Allah dari sifat yang lemah.

Nanti aku sambung entry ini tentang kejadian alam semester...

WA

Selamat Hari Guru



Satu-satunya hari yang diraikan oleh majoriti kakitangan kerajaan.
Diraikan hampir se-gah dengan hari-hari utama lain seperti hari pekerja, hari kebangsaan. Diingati oleh bukan sahaja guru dan pelajar itu sendiri tapi semua lapisan masyarakat. Namun ia bukanlah hari cuti am...

Wait the minute... heh heh aku bukan nak merunggut sebab tidak dibagi cuti. Guru dah banyak dah cuti... Tapi kalau nak bagi gak aku tak kisah...

Bila bercakap jasa seorang guru, tiada siapa yang mahu mempertikaikan. Namun bila ada guru mahu agar jasanya dibalas dengan sedikit imbuhan semua orang mempertikaikan. Mulalah cakap guru itu tak ikhlas dalam mendidik anak bangsa. Aku tak nak ulas tentang itu.

Aku tak mahu dah dok ulang isu yang sama tentang tugas berat guru ni, tak sampai kemana pun, kalau bincang pun ada aje nanti orang pertikaikan. Kat sini aku nak cerita pandangan masyarakat terhadap guru secara umumnya. Umum selalu berpendapat tugas guru adalah tugas yang mulia. Hakikat guru dipandang mulia hanyalah dari segi tugas guru semata-mata. Bukan individu itu sendiri yang menjadi guru. Macam mana tu...?

Sebenarnya aku dah tak nampak dimana mulianya seorang guru ni... Dulu guru dianggap mulia kerana mampu membentuk peribadi atuk2 dan bapak2 korang jadi orang yang terpelajar. Sekarang guru dah kurang berjaya membentuk korang2 dan anak2 korang untuk jadi orang yang terpelajar, lalu jadilah korang semua orang kurang ajar. Kurang ajar dengan semua orang termasuk guru sendiri.

Korang sendiri tak kisah anak korang sepak terajang guru. Korang sendiri seret guru ke mahkamah. So mana mulianya guru pada korang?

Korang kata orang itu tak patut jadi guru? Masalahnya korang sorang je yang cakap dia itu tak layak jadi guru dan korang pula bukan guru. Seluruh dunia pendidikan kata dia layak jadi guru. Pelajar-pelajar diorang termasuk yang sudah tamat sekolah, semua mengakui dia yang korang seret kat mahkamah tu, yang anak2 korang sepak terajang tu mengakui dia layak menjadi seorang guru. Jadi betul ke korang masih anggap guru ini mulia?

Korang sebenarnya hanya anggap 'tugas guru' itu je yang mulia. Tapi guru itu sendiri sebenarnya tak lebih dari hanya bibik anak2 korang aje. Sebab itu korang tak rasa bersalahpun nak saman guru. Korang tanpa sedar, membezakan antara 'guru' dan 'tugas seorang guru'.

Korang tidak hormat langsung pada seorang guru. Yang korang hormat adalah tugas seorang guru. Sebab itu korang berani hentam guru yang merungut tentang masalah mereka. Kerana bagi korang 'seorang guru' tidak patut merunggut tentang masalah yang boleh mencemarkan kemuliaan 'tugas seorang guru'.

Korang lupa bahawa kemuliaan 'tugas seorang guru' dipikul oleh seorang guru. Jika korang hetam guru, sepak terajang, seret ke mahkamah, buat peraturan itu ini terhadap guru. Selama mana seorang guru itu mampu bertahan menjalankan tugas seorang guru.

Kalau korang masih nak wat pekara sama, tak mau respek seorang guru. Korang tengok lah nanti, Lama kelamaan kemuliaan 'tugas seorang guru' akan hilang dari guru itu. Dan yang tinggal hanyalah bebanan 'tugas seorang guru', bukan lagi kemuliaan. Masa bila korang perasan benda tu dah hilang? Bila anak cucu korang sepak terajang korang. ha ha ha

WA

Dulu dan Sekarang

















Aku pernah dengar cerita... Dulu masa orang putih nak serahkan tanah melayu pada orang kita. Ada dikalangan orang kita sendiri rasa ragu-ragu dengan kebolehan orang melayu untuk memerintah tanahair sendiri. Ketakutan mereka adalah munasabah kerana selama ini mereka memandang banyak jasa yang orang putih taburkan pada orang kita dulu.

Ramai Orang kita dulu tak sedar, jika nak dibandingkan hasil kekayaan bumi kita yang orang putih makan jauh lebih banyak dari balasan jasa yang diorang suapkan kembali pada orang kita dulu. Tapi kerana sedikit itu lah, maka orang kita tidak berbelah bahagi meyanjung orang putih macam raja...

Dan aku kaitkan dengan hari ini... Bila aku tanya beberapa kawan aku yang ekstreme politik ni, tentang jika kerajaan bertukar tangan. Maka mereka dengan suara yakin menyatakan bahawa kerajaan yang akan datang tidak akan mampu memerintah sebaik kerajaan sekarang. Oh.. diorang memang tak pernah belajar dari sejarah.

Mutiara kata: Sejarah membuktikan bahawa manusia tidak pernah belajar dari sejarah.

Selamat Hari Jururawat


















Aku nak ucapkan Selamat Hari Jururawat pada Isteri aku. Dan kepada semua jururawat semalaysia.... Korang semua jangan asyik nak marah pesakit jer... Diorang dah lah sakit. Korang pergi marah plak. Kesian kat pesakit tu...

Kesempatan ini aku nak cerita sikit tentang perangai buruk manusia

Salah satu perangai yang paling buruk sekali dalam diri manusia ini adalah perangai menaikan diri sendiri dengan cara menjatuhkan orang lain. Satu perangai yang buruk lagi hina. Ramai manusia bersikap macam ni. Lagi-lagi ahli politik ha ha...

Korang tidak boleh lari daripada menemui manusia macam ni... Jika nak mengelak sudah tidak dapat, bagaimana nak hadapi manusia buruk macam ini? Sini aku bagi tips bagaimana nak hadapi jenis manusia begini agar korang tidak terlalu kecewa dan rasa putus asa apabila korang menjadi mangsa nanti.

1. Pertama sekali korang kena elak menjadi mangsa keadaan. Kalau korang dah tahu ada orang berperangai macam tu, korang jangan berkawan dengan dia. Sebab jika korang dah kawan rapat kemungkinan untuk semakin kecewa adalah tinggi... heh heh

2. Bersikap rasional dan bersabar. Jika korang tiba-tiba dengar nama korang diburukkan, korang jangan cepat gelabah. Sabar... Ingat pada Allah swt. Ingat... Dia yang beri rezeki. Bukan kerja korang atau orang sekeliling korang.

3. Korang jangan jadi macam anjing... jika dengar dia menyalak... korang nak menyalak sama... Baik korang diam. Habis dia menyalak dia blah laa...

4. Ada situasi jika korang diam, orang sekeliling nampak korang yang salah... orang yang mengata korang itu yang betul. Jadi nak buat macam mana? Nak menyalak gak ke? Tak payah... Korang teruskan hidup macam biasa. Kalau korang nak tahu orang yang busuk hati ni hidup tak senang. Manusia lain tengok korang salah, tapi Allah tahu kan korang salah ke tak.

5. Ingat ia sebagai satu ujian dari Allah... Korang betul2 ke dah beriman? Haaa... masa ni lah korang boleh tahu korang dah beriman atau tidak. Sebab korang tak boleh kata korang beriman selagi korang tidak di uji. Sapa kata? bukan aku... itu dalam Quran. Cari sendirik.

6. Last sekali... Naper korang rasa tips aku bagi ni tak membantu langsung? Sebab semuanya hanya berserah... Bukan apa, kita hidup bukan lama pun. Last-lat masuk kubur habis citer. Lagipun kalau yang bercakap itu ada lebih kuasa dan wang dari korang. Apa yang korang boleh buat? Sabar aje lah.

Wassalam...

Kelebihan Berniaga Mengunakan PayPal

Aku nak share sikit dengan korang tentang satu perbankkan online yang dikenali sebagai PayPal. Aku tahu sudah banyak artikel tentang PayPal ni. Tapi aku nak share gak ilmu yang aku ada tentang PayPal sehingga korang berminat gila nak join... heh heh. Aku takde untung apa-apa pun cuma kalau berkongsi ilmu ni.. ilmu tu akan makin bertambah.

Secara asasnya PayPal adalah perniagaan e-dagang yang membolehkan pembayaran dan pemindahan wang dilakukan melalui internet. Nak lebih tahu tanya pakcik google... heh heh..

Untuk kali pertama ni aku nak citer kelebihan PayPal kepada korang yang ingin berniaga secara online mahupun fizikal.

Zaman sekarang semua orang mampu memiliki kad kredit. Dan diorang sangat selesa mengunakan kad kredit untuk membuat bayaran samada pembelian secara fizikal ataupun secara online. Ini kerana membeli mengunakan kad kredit amat mudah dan mempunyai tahap keselamatan yang tinggi.

Kebanyakkan perniaga kecil secara online mengunakan kemudahan perbankan online seperti maybank2u.com.my atau cimbclicks.com.my untuk urusan jual beli. Jadi Perniagaan mereka terhad kepada mereka yang memiliki akaun bank berkenaan sahaja. Bagi mereka tiada akaun yang sama terpaksa keluar ke bandar untuk buat deposit tunai. Leceh bukan...

Bagi korang telah lama berniaga secara online atau baru nak berjinak-jinak dalam perniagaan online ni (perniagaan fizikal pun boleh gak) tentulah korang mahu kembangkan lagi perniagaan korangkan mesti korang nak sasarkan kepada semua pembeli. Jadi aku amat-amat cadangkan korang daftar paypal.

Kelebihan utama korang sebagai peniaga jika ada akaun Paypal adalah pelanggan korang boleh membuat pembayaran produk korang dengan mengunakan kad kredit!!. Hebat bukan... Korang macam ada kompeni besar je he he...

Mesti korang fikir caj yang dikenakan adalah tinggi... heh heh... Untuk daftar sebagai pemegang akaun paypal ia adalah percuma seumur hidup, caj hanya dikenakan apabila korang berjaya membuat transaksi sahaja.

Sebenarnya caj transaksi yang dikenakan boleh dikatakan rendah juga iaitu 3.4%+RM2.00. Sebagai contoh, Jika korang menjual sepasang baju berharga RM100.00, dan pelanggan korang membayar pakai kredit kad melalui paypal. Jadi caj yang dikenakan:

= (RM100*3.4%) + RM2.00

= RM5.40

Seterusnya Baki bayaran RM 94.60 akan terus masuk kedalam akaun paypal anda. Wang yang ada dalam akaun paypal, anda boleh transfer ke mana-mana bank tempatan untuk pengeluaran tunai. Mudah kan...

Ni aku bagi website dia.

www.paypal.com

Bersambung ...

Kalau nak tanya boleh tinggalkan soalan di bahagian komen:

Pelaburan Emas Halal atau Haram?


Sempena dengan kenaikan emas yang tinggi dan kejatuhan nilai US dollar pada hari ini, aku nak bincang sedikit tentang satu pelaburan yang amat menguntungkan, iaitu pelaburan emas. Aku bukan nak bagi hukum pelaburan emas itu halal atau haram. Aku bukan ustaz atau alim ulamak. Aku hanya mahu bincangkan saja. Kalau tak puas hati tanya diorang sendiri...

Pada yang tak tahu bagaimana pelaburan emas, konsep pelaburan emas mudah sahaja. Korang pergi beli emas masa harga emas rendah dan korang simpan. selepas harga emas naik. Korang jual. Jadi korang boleh dapat untung.

Aku tahu ramai orang kata pelaburan emas itu halal. Antara alasan diorang kata halal adalah, Pelaburan ini tidak melibat pelaburan pada yang syubahah seperti pelaburan lain. Pelaburan ini hanya melibatkan jualan beli emas sebenar (emas fisikal) jadi akad jual beli itu sah. Pelaburan ini hanya melibatkan jual beli 2 pihak sahaja, Jadi tidak timbul syubahah atau tidak. jika wang yang dibayar oleh pembeli emas itu dilaburkan kepada pekara haram, Itu hanya melibatkan penjual itu sahaja.

kita tengok secara asasnya memang jual beli emas adalah sah dan halal. Ada sesetengah orang mengunakan hadith dalam mengukuhkan bahawa pelaburan emas ini sah dan halal. Korang cari sendiri lah eak...

Nota: Emas yang aku cerita ni bukan emas perhiasan tapi emas fisikal dalam bentuk syiling, bar, atau apa saja yang bukan untuk korang gantung kat badan. Tentang hukum hakam jual beli emas perhiasan korang cari sendiri lah... aku bukan nak citer yang tu.

Ok. Aku nak cerita pendapat aku pula.

Waktu Rasulullah selain menjadi perhiasan, emas juga dijadikan sebagai mata pertukaran utama. Ini kerana emas adalah logam yang mempunyai ciri-ciri yang amat unik. Ia merupakan logam yang bernilai tinggi di mata manusia, ia tidak berkarat atau reput. Ia juga tidak termusnah oleh faktor masa. Jadi ia adalah logam yang amat tepat untuk dijadikan mata pertukaran.

Jadi kalau zaman dulu sekor kambing boleh dibeli dengan 1 dinar. Maka hari ini pun korang akan dapati sekor kambing pun adalah 1 dinar.

Kenapa..? Sebab nilai yang amat stabil lah kawan weii... Korang pergi lah kat planet mana pun emas tetap kena rompak. Tapi kalau korang bawak duit malaysia kat Antartika, agak2 ada orang nak rompak tak?

Korang nampak tak kelebihan jika jadikan emas sebagai mata pertukaran? Inflasi 0%!!! Hah tanya lagi kenapa? Cari sendiri lah...

Ada lagi... Ini ada satu hadith tentang emas

Yahya meriwayatkan daripada Malik daripada Abdullah ibn Dinar daripada Abdullah ibn Umar yang Umar ibn al-Khattab menyatakan, " Jangan kamu menjual emas untuk emas kecuali sama untuk yang sama. Tidak meningkatkan sebahagiannya atas sebahagian yang lain. Jangan kamu menjual perak untuk perak kecuali sama untuk yang sama, dan tidak meningkatkan sebahagiannya atas sebahagian yang lain. Jangan kamu jual dari barang yang ada keatas barang yang tiada. Jika seseorang meminta anda menunggu untuk pembayaran sehingga dia pergi ke rumahnya, jangan kamu meninggalkannya. Saya takut rama keatas kamu." Rama ialah riba.

Apa tu Riba? Riba tu senang cakap adalah ketidakadilan dalam urusan jual beli/pinjaman. Ia melibatkan keuntungan pada satu pihak dan kerugian pada pihak yang satu lagi. Errr... ke ada lagi istilah yang lebih mudah dan ringkas... tolong betulkan...

Ok... Mari kita bincangkan situasi berikut, ia melibat antara dua pihak sahaja.


Abu pinjam 2 ribu dari Husin. Selepas 5 tahun, Abu menyerahkan kembali 2 ribu kepada Husin.


Aku nak tanya korang, adil tak untuk kedua pihak (kedua-dua tidak untung atau rugi)? Tentu korang akan kata adil dan tidak melibat unsur-unsur ribakan.

Abu pinjam 2 keping emas dari Husin. Selepas 5 tahun, Abu menyerahkan kembali 2 keping emas kepada Husin.

Aku nak tanya lagi, adil tak untuk dua pihak (kedua-dua tidak untung atau rugi)? Pun tentu korang kata adil sebab tiada penambahan kan...

Abu ada 2 keping emas, suatu hari Abu menukar 2 ribu dengan 2 keping dari kawannya Husin kerana memerlukan wang. Selepas 5 tahun Abu ingin menuntut 2 keping emasnya kembali dengan 2 ribu yang dipinjam. (5 tahun sebelum itu sekeping emas adalah 1 ribu)

Aku nak tanya korang lagi skali, Adil tak untuk dua pihak tersebut? Betul ke kedua-dua itu tidak mengalami keuntungan atau kerugian? Heh heh... Aku tak mau jawab sebab aku aku bukan ahli ekonomi gak... ha ha ha...

Emas dinar, syiling emas, emas bar itu korang kata ia boleh dijadikan mata pertukaran kan. Wang kertas itu memang korang kata mata pertukaran. Jadi korang perasan tak korang sedang berjual beli antara dua mata pertukaran. Jadi rujuk hadith atas balik eak. Baca 2 3 kali kalau tak faham.

Kalau korang kata emas itu barang perhiasan, aku boleh terima lah. Sebab berlaku kos upah dalam membuatnya. Tapi yang kita bincang ni emas yang korang beli sebagai pelaburan tu. Itu bukan emas perhiasan...

Katakan sekarang ni mata wang dollar tengah jatuh hampir 1 US Dolar = RM 3. Jadi korang pun dengan modal RM3 ribu pegi wat pertukaran mata wang menjadi 1 ribu dolar. Akhir tahun nnt katakan dolar naik balik jadi 1 US dolar = RM3.50, masa tu korang jual balik 1 ribu dolar yang korang ada tu. Maka korang dapat RM 3.5 ribu... Pakcik kaya wooo...

Apa hukum perlaburan mata wang yang melibatkan tempoh masa eak... Aku tak tahu lah hik hik....

Note sekali lagi: Pelaburan mata wang semestinya melibatkan suatu tempoh masa. Ada beza antara 'pelaburan mata wang asing' dengan 'pertukaran mata wang asing'.

So apa beza dengan dengan korang beli emas eak? Aku tak mahu jawab.... korang tanya lah ustaz atau ustazah korang....

Korang boleh bezakan tak antara ‘menjadikan emas sebagai mata pertukaran’ dengan ‘menjadikan emas sebagai pelaburan’? Kat sini yang korang keliru ni...

Nabi pesan suruh simpan emas... sebab suatu hari nanti tiada yang lebih apa berharga selain emas.... pandai korang bab-bab hadith ni... Aku plak tanya, Zaman Nabi suruh simpan emas tu, masa tu emas diorang jadikan apa?

Nabi suruh jadikan emas sebagai mata pertukaran, yang korang pegi simpan emas bawah bantal lama-lama tu sapa suruh???

Korang tahu tak dulu bahawa US dollar bersandar pada emas? Dan sekarang diorang juga yang haramkan mana-mana wang negara di sandarkan pada emas? Diorang tak bagi korang jadikan emas jadi mata wang, nak tahu kenapa? cari sendiri...

Akhir sekali lagi aku nak bgtau. Aku tak mahu kata pelaburan emas itu halal atau haram. Kalau nak tahu tanya pada yang lebih mengetahui...

Sekian... Selamat bertanya...hua hua...

Apa itu Sufi?




















Tajuk itu saja je nak bagi gempak tapi sebenarnya aku bukan hendak menceritakan tentang apa makna sufi atau makna tassawuf atau yang sewaktu dengannya cuma ambik sipi-sipi jer...

Aku hendak cerita bahawa setiap sesuatu perbuatan atau pekara ada matlamat untuk di capai.

Aku nak cerita yang duniawi dulu eak....

Dulu masa sekolah matlamat korang nak habiskan sekolah dengan dapat keputusan SPM yang cemerlang. Masuk Universiti nak dapat segulung ijazah plak, masuk alam pekerjaan lain plak matlamat korang, masuk alam perkahwinan.... maka setiap pekara ada matlamat korang tersendiri. Matlamat ini membuat korang menjadi seorang yang maju.

Namun ada juga yang tiada matlamat. Maka jadilah ia seperti yang dia mahu sekarang... Walaupun masa terus kehadapan dia tetap berada di situ sehingga keselesaan yang dia miliki itu hilang sedikit demi sedikit dan ketika itulah baru dia rasa bahawa telah banyak masa dia sia-siakan. Akhir sekali dah tua tak leh wat apa-apa dah.

Aku cerita yang ukhrawi plak.... Kebanyakkan kita orang melayu ni belajar syariat Islam dari kecil lagi. Namun hanya sebahagian yang meneruskan langkah belajar tassawuf untuk lebih mengenali Sang Pencipta kita. bila ditanya naper tak mahu belajar tassawuf. Alasan korang ilmu tak cukup lagi. Ttahun depan tanya soklan sama, jawapan pun sama gak. bila ilmu nak cukup kalau tak belajar...

Maka tua lah kita sebagai seorang yang beriman dengan Islam tapi bukan dengan Allah swt. Seumur hidup kita bercakap dan belajar tentang Apa itu Islam, Sejarah Islam, Ketamadunan Islam, , Indahnya Islam, Bagaimana Hidup berlandaskan ajaran Islam dan bla... bla... lagi semuanya tentang Islam. Namun kita lupa untuk belajar mengenal Yang menciptakan Islam. Kita belajar 99 nama-Nya yang indah-indah namun kita lupa apa yang siapa empunya nama itu. Kita belajar sifat 20, Namun kita lupa siapa pemilik setiap nama itu.

Matlamat Islam adalah mengabdikan diri kepada Allah swt. Islam itu adalah cara hidup... Dan menjadi hamba Allah swt itu adalah matlamat sebenar kita hidup. Nak jadi hamba Allah, maka kena kenal lah Allah... nak kenal Allah, kena duduk lah dekat Dia. Nak mendekati Allah ada caranya. Tassawuf itulah caranya... Seterusnya sila rujuk ustaz-ustaz dan alim ulama lah yea.

Selamat Hari Pekerja




Aku nak ucapkan Selamat Hari Pekerja kepada semua yang bekerja dan kepada yang tidak bekerja (menganggur), korang cepat-cepat lah cari kerja jangan dok nyusahkan mak ayah korang, tua-tua kena sara korang lagi heh... heh...

Tips cari kerja:

1. Jangan memilih kerja. Walaupun korang ada ijazah sekalipun jangan dok segan nak apply kerja kilang atau buat rumah batu jadikan ia sebagai batu loncatan untuk dapatkan kerja yang lebih baik. Aku dulu pun kije kilang kayu je sebelum dapat kije sekarang ni.

2. Apply kat SPA dah, cari dalam surat khabar pun dah, surf dalam internet pun dah, tapi tak gak dapat. Itu cara orang perasan hebat dan malu nak kuar tunjuk muka. Aku cadangan korang pegi ke kedai makan yang selalu korang lepak malam-malam. tanya ada kerja kosong tak kat sana. Kerja kedai makan ni... pasal makan korang dah tak perlu fikir dah dan sekurang-kurangnya ada income wat top-up hanset korang tu. (untuk pengetahuan korang aku juga pernah kerja kat beberapa kedai makan)

3. Kalau korang dok berdekatan hospital, shopping kompleks, kawasan yang banyak pejabat kerajaan, kawasan kilang ke. Korang pergi lah mintak kijer sebagai pengawal keselamatan kat sana. Macam mana nak mintak? Tanya aje kat pengawal keselamatan kat situ. Kat area JB dan KL tu ramai kawan aku yang kijer sebagai pengawal keselamatan.

4. Last... Yang penting jangan lupa bahawa rezeki korang dah ditetapkan cuma bila dan macam mana caranya sampai pada korang? jadi kenalah berdoa. Doa itu senjata orang muslim.

Seian...