Bagaimana pun dengar lah dulu...


"Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu orang fasik membawa suatu berita, maka selidikilah, agar kamu tidak menimpakan (musibah) kepada suatu kaum tanpa mengetahui, maka jadilah kamu menyesal atas perbuatan kamu itu."


Surah al-Hujurat. ayat 6.


Apa yang nak aku sampaikan sebenarnya kalau ada seseorang itu bagitahu sesuatu dan korang pulak dungu dan tak tahu maka selidiki lah dahulu jangan dok terus terima atau bakul sampahkan...!!!

Lebih-lebih lagi kalau ia berkaitan dengan hal ehwal agama. Korang... bila ada saja orang bagitau hal agama yang korang tak pernah dengar, mula lah nak sangkal dengan tanya tahu dari ustaz mana? Nas mana? Hadis mana?

Korang ingat semua orang yang bagitau tu hafal ke hadis atau nas atau nama ustaz yang diorang dengar? Kebanyakkan amalan agama yang korang buat pun taklid buta jer... takde pulak korang nak kukuhkan dengan nas atau hadis mana-mana kan.

Kalau ada kawan ke, sedara ke, orang tepi jalan ke, yang bagitau korang hal-hal agama yang korang tak pernah dengar... korang senyap sudah lah. Lepas tu balik rumah korang selidik lah sendiri jangan dok buat senyap jer. Dan sesusah itu kalau korang dah selidik dan bertanya pada yang lebih arif. Kalau confirm bercanggah dan salah jadi tak payah lah ikut...

Yang jadi masalahnya... Bagaimana kalau apa yang diorang sampaikan itu pekara betul. Wajib lagi tu. Dan korang pulak sebab tak pernah dengar, maka korang buat tak tahu jer, malas nak selidik. Sedangkan kebenaran telah sampai kepada korang. Hah!... menjawab lah korang kat akhirat esok sebab bakul sampahkan kebenaran yang telah disampaikan pada korang.

Fikir-fikrkan lah eak...

No comments: