Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Selidik lah dulu yea....



Aku rasa ada kewajarannya kita merasa sedikit takut dan berhati-hati. Aku bukan nak ulas tindakan akhbar amerika yang cuba menimbulkan isu tahap keselamatan makanan di Jepun akibat pendedahan radiasi tempoh hari.

Aku nak bagitau korang yang isu tahap keselamatan makanan dari negara luar... Kita tengok baru-baru ini heboh tentang telur tiruan dari China masuk ke pasaran negara kita. Aku tak pasti lah apa tindakan negara China terhadap isu ini. Yang aku tahu telur tiruan itu diperbuat dari bahan kimia yang bila masuk dalam badan boleh menjahanamkan badan kita.

Kita tidak boleh pandang remeh isu-isu ini... Sedarkah kita setiap apa yang kita makan, kesan bahan kimia dalam makanan kita itu membari kesan buruk pada badan dan otak kita, sama ada dalam jangka masa pendek atau jangka masa panjang.

Biarpun sekarang tahap kebersihan masyarakat kita semakin meningkat. Namun timbul pula masalah lain iaitu kesedaran tentang bahan kimia sebagai bahan tembahan dalam makanan kita.

Kebanyakkan produk makanan dari negara luar terutama China, Thailand dan beberapa negara lain. Mereka tidak ambil peduli kesan pengunaan bahan kimia berlebihan  terhadap orang ramai dalam menghasilkan produk makanan. Bagi mereka keuntungan lebih utama.

Oleh itu rasanya kita sendiri perlu buat satu kaedah bagaimana kita sebagai penguna dapat menghindari dari membeli produk yang mempunyai bahan kimia yang berlebihan dan berbahaya.

Walaupun memang ada peraturan tentang kawalan kualiti makanan import namun ia hanya pada sesetangah produk dan bahan kimia sahaja.

No comments: