Indahnya Syurga 2



Masa aku kanak-kanak dulu... Aku selalu dengar cerita-cerita indah tentang syurga... Macam-macam lah, tentang sungai-sungai di syurga, tentang bidadari-bidadari (masa aku kanak-kanak pun aku dah gilakan pompuan), tanam-tanaman, binatang ternakan, pasar-pasar di syurga, di syurga tak perlu bawak duit pegi pasar, ambik sahaja barang yang korang nak tu. free of charge!!!

Jadi masa aku kecik dan jahil dulu aku selalu terfikir-fikir... Kenapa sesorang yang masuk syurga tu Allah bagi satu lot tanah kat syurga paling sempit pun adalah seluas 10 kali bumi. Masa pertama kali aku dapat bilik sendiri (sebenarnya share dengan adik) aku rasa luas gila dah bilik tido ni untuk aku dan adik aku.

Bayangkan satu hari malaikat Jibrail nak pergi melawat tempat kediaman Abu Bakar r.a. di syurga. Korang tahu lah kan.... Malaikat ni dia boleh terbang ke sesuatu tempat dengan tak sempat pun korang nak berkelip mata pun. Punyalah laju malaikat ni... cahaya pun kalah... Jibraill as dari langit ketujuh sempat terbang sambut Nabi Yusof ketika terjatuh dalam perigi.

Sekian lama Jibrail terbang nak menuju ke kediaman Abu Bakar r.a., lama sangat dia terbang sampai dia berhenti kepenatan. Lalu Jibarail tanya pada Allah kat mana dia sekarang ke kot-kot dah terlepas masuk kediaman orang lain. Allah berfirman kepada Jibrail yang dia baru berada di tepi laman rumah Abg Bakar lom sampai tengah pun lagi. Tak tahu lah seluas mana kan...

Jadi... Korang rasalah naper nak luas sampai macam tu sekali...? Rasa pelik tak? Tak pelik pun sebenarnya kalau korang fikir secara logik pun boleh... Korang bayangkan berapa lama korang hidup kat syurga? selama-lamanya weeii... aku ulang semula... selama-lamanya...

Kita tengok orang kaya sekarang. satu dunia senang-sennag je diorang boleh jelajah. Sampai bosan tak tahu nak pegi mana lagi. Itu yang ada melancong sampai ke angkasa tu...

Jadi kita pun kat syurga sama lah... masa itu kita lah yang paling kaya raya... hidup pun selama-lamanya pasti lah kita nak jalan-jalan, melancong sana sini selama-lamanya. kalau setakat luas bumi... bosan laa.... Sebab itu lah setiap korang yang masuk syurga dapat tempat luas-luas kat sana paling sempit pun 10 kali bumi... Korang bukan hidup kat syurga tu sehari dua... bukan 100 atau 1000 tahun tapi selama-lamanya...

Maha Suci Allah yang sememangnya Maha Tahu...

No comments: