Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Selamat Hari Pekerja




Aku nak ucapkan Selamat Hari Pekerja kepada semua yang bekerja dan kepada yang tidak bekerja (menganggur), korang cepat-cepat lah cari kerja jangan dok nyusahkan mak ayah korang, tua-tua kena sara korang lagi heh... heh...

Tips cari kerja:

1. Jangan memilih kerja. Walaupun korang ada ijazah sekalipun jangan dok segan nak apply kerja kilang atau buat rumah batu jadikan ia sebagai batu loncatan untuk dapatkan kerja yang lebih baik. Aku dulu pun kije kilang kayu je sebelum dapat kije sekarang ni.

2. Apply kat SPA dah, cari dalam surat khabar pun dah, surf dalam internet pun dah, tapi tak gak dapat. Itu cara orang perasan hebat dan malu nak kuar tunjuk muka. Aku cadangan korang pegi ke kedai makan yang selalu korang lepak malam-malam. tanya ada kerja kosong tak kat sana. Kerja kedai makan ni... pasal makan korang dah tak perlu fikir dah dan sekurang-kurangnya ada income wat top-up hanset korang tu. (untuk pengetahuan korang aku juga pernah kerja kat beberapa kedai makan)

3. Kalau korang dok berdekatan hospital, shopping kompleks, kawasan yang banyak pejabat kerajaan, kawasan kilang ke. Korang pergi lah mintak kijer sebagai pengawal keselamatan kat sana. Macam mana nak mintak? Tanya aje kat pengawal keselamatan kat situ. Kat area JB dan KL tu ramai kawan aku yang kijer sebagai pengawal keselamatan.

4. Last... Yang penting jangan lupa bahawa rezeki korang dah ditetapkan cuma bila dan macam mana caranya sampai pada korang? jadi kenalah berdoa. Doa itu senjata orang muslim.

Seian...

No comments: