Apa itu Sufi?




















Tajuk itu saja je nak bagi gempak tapi sebenarnya aku bukan hendak menceritakan tentang apa makna sufi atau makna tassawuf atau yang sewaktu dengannya cuma ambik sipi-sipi jer...

Aku hendak cerita bahawa setiap sesuatu perbuatan atau pekara ada matlamat untuk di capai.

Aku nak cerita yang duniawi dulu eak....

Dulu masa sekolah matlamat korang nak habiskan sekolah dengan dapat keputusan SPM yang cemerlang. Masuk Universiti nak dapat segulung ijazah plak, masuk alam pekerjaan lain plak matlamat korang, masuk alam perkahwinan.... maka setiap pekara ada matlamat korang tersendiri. Matlamat ini membuat korang menjadi seorang yang maju.

Namun ada juga yang tiada matlamat. Maka jadilah ia seperti yang dia mahu sekarang... Walaupun masa terus kehadapan dia tetap berada di situ sehingga keselesaan yang dia miliki itu hilang sedikit demi sedikit dan ketika itulah baru dia rasa bahawa telah banyak masa dia sia-siakan. Akhir sekali dah tua tak leh wat apa-apa dah.

Aku cerita yang ukhrawi plak.... Kebanyakkan kita orang melayu ni belajar syariat Islam dari kecil lagi. Namun hanya sebahagian yang meneruskan langkah belajar tassawuf untuk lebih mengenali Sang Pencipta kita. bila ditanya naper tak mahu belajar tassawuf. Alasan korang ilmu tak cukup lagi. Ttahun depan tanya soklan sama, jawapan pun sama gak. bila ilmu nak cukup kalau tak belajar...

Maka tua lah kita sebagai seorang yang beriman dengan Islam tapi bukan dengan Allah swt. Seumur hidup kita bercakap dan belajar tentang Apa itu Islam, Sejarah Islam, Ketamadunan Islam, , Indahnya Islam, Bagaimana Hidup berlandaskan ajaran Islam dan bla... bla... lagi semuanya tentang Islam. Namun kita lupa untuk belajar mengenal Yang menciptakan Islam. Kita belajar 99 nama-Nya yang indah-indah namun kita lupa apa yang siapa empunya nama itu. Kita belajar sifat 20, Namun kita lupa siapa pemilik setiap nama itu.

Matlamat Islam adalah mengabdikan diri kepada Allah swt. Islam itu adalah cara hidup... Dan menjadi hamba Allah swt itu adalah matlamat sebenar kita hidup. Nak jadi hamba Allah, maka kena kenal lah Allah... nak kenal Allah, kena duduk lah dekat Dia. Nak mendekati Allah ada caranya. Tassawuf itulah caranya... Seterusnya sila rujuk ustaz-ustaz dan alim ulama lah yea.

No comments: