Selamat Hari Jururawat


















Aku nak ucapkan Selamat Hari Jururawat pada Isteri aku. Dan kepada semua jururawat semalaysia.... Korang semua jangan asyik nak marah pesakit jer... Diorang dah lah sakit. Korang pergi marah plak. Kesian kat pesakit tu...

Kesempatan ini aku nak cerita sikit tentang perangai buruk manusia

Salah satu perangai yang paling buruk sekali dalam diri manusia ini adalah perangai menaikan diri sendiri dengan cara menjatuhkan orang lain. Satu perangai yang buruk lagi hina. Ramai manusia bersikap macam ni. Lagi-lagi ahli politik ha ha...

Korang tidak boleh lari daripada menemui manusia macam ni... Jika nak mengelak sudah tidak dapat, bagaimana nak hadapi manusia buruk macam ini? Sini aku bagi tips bagaimana nak hadapi jenis manusia begini agar korang tidak terlalu kecewa dan rasa putus asa apabila korang menjadi mangsa nanti.

1. Pertama sekali korang kena elak menjadi mangsa keadaan. Kalau korang dah tahu ada orang berperangai macam tu, korang jangan berkawan dengan dia. Sebab jika korang dah kawan rapat kemungkinan untuk semakin kecewa adalah tinggi... heh heh

2. Bersikap rasional dan bersabar. Jika korang tiba-tiba dengar nama korang diburukkan, korang jangan cepat gelabah. Sabar... Ingat pada Allah swt. Ingat... Dia yang beri rezeki. Bukan kerja korang atau orang sekeliling korang.

3. Korang jangan jadi macam anjing... jika dengar dia menyalak... korang nak menyalak sama... Baik korang diam. Habis dia menyalak dia blah laa...

4. Ada situasi jika korang diam, orang sekeliling nampak korang yang salah... orang yang mengata korang itu yang betul. Jadi nak buat macam mana? Nak menyalak gak ke? Tak payah... Korang teruskan hidup macam biasa. Kalau korang nak tahu orang yang busuk hati ni hidup tak senang. Manusia lain tengok korang salah, tapi Allah tahu kan korang salah ke tak.

5. Ingat ia sebagai satu ujian dari Allah... Korang betul2 ke dah beriman? Haaa... masa ni lah korang boleh tahu korang dah beriman atau tidak. Sebab korang tak boleh kata korang beriman selagi korang tidak di uji. Sapa kata? bukan aku... itu dalam Quran. Cari sendirik.

6. Last sekali... Naper korang rasa tips aku bagi ni tak membantu langsung? Sebab semuanya hanya berserah... Bukan apa, kita hidup bukan lama pun. Last-lat masuk kubur habis citer. Lagipun kalau yang bercakap itu ada lebih kuasa dan wang dari korang. Apa yang korang boleh buat? Sabar aje lah.

Wassalam...

No comments: