Selamat Hari Guru



Satu-satunya hari yang diraikan oleh majoriti kakitangan kerajaan.
Diraikan hampir se-gah dengan hari-hari utama lain seperti hari pekerja, hari kebangsaan. Diingati oleh bukan sahaja guru dan pelajar itu sendiri tapi semua lapisan masyarakat. Namun ia bukanlah hari cuti am...

Wait the minute... heh heh aku bukan nak merunggut sebab tidak dibagi cuti. Guru dah banyak dah cuti... Tapi kalau nak bagi gak aku tak kisah...

Bila bercakap jasa seorang guru, tiada siapa yang mahu mempertikaikan. Namun bila ada guru mahu agar jasanya dibalas dengan sedikit imbuhan semua orang mempertikaikan. Mulalah cakap guru itu tak ikhlas dalam mendidik anak bangsa. Aku tak nak ulas tentang itu.

Aku tak mahu dah dok ulang isu yang sama tentang tugas berat guru ni, tak sampai kemana pun, kalau bincang pun ada aje nanti orang pertikaikan. Kat sini aku nak cerita pandangan masyarakat terhadap guru secara umumnya. Umum selalu berpendapat tugas guru adalah tugas yang mulia. Hakikat guru dipandang mulia hanyalah dari segi tugas guru semata-mata. Bukan individu itu sendiri yang menjadi guru. Macam mana tu...?

Sebenarnya aku dah tak nampak dimana mulianya seorang guru ni... Dulu guru dianggap mulia kerana mampu membentuk peribadi atuk2 dan bapak2 korang jadi orang yang terpelajar. Sekarang guru dah kurang berjaya membentuk korang2 dan anak2 korang untuk jadi orang yang terpelajar, lalu jadilah korang semua orang kurang ajar. Kurang ajar dengan semua orang termasuk guru sendiri.

Korang sendiri tak kisah anak korang sepak terajang guru. Korang sendiri seret guru ke mahkamah. So mana mulianya guru pada korang?

Korang kata orang itu tak patut jadi guru? Masalahnya korang sorang je yang cakap dia itu tak layak jadi guru dan korang pula bukan guru. Seluruh dunia pendidikan kata dia layak jadi guru. Pelajar-pelajar diorang termasuk yang sudah tamat sekolah, semua mengakui dia yang korang seret kat mahkamah tu, yang anak2 korang sepak terajang tu mengakui dia layak menjadi seorang guru. Jadi betul ke korang masih anggap guru ini mulia?

Korang sebenarnya hanya anggap 'tugas guru' itu je yang mulia. Tapi guru itu sendiri sebenarnya tak lebih dari hanya bibik anak2 korang aje. Sebab itu korang tak rasa bersalahpun nak saman guru. Korang tanpa sedar, membezakan antara 'guru' dan 'tugas seorang guru'.

Korang tidak hormat langsung pada seorang guru. Yang korang hormat adalah tugas seorang guru. Sebab itu korang berani hentam guru yang merungut tentang masalah mereka. Kerana bagi korang 'seorang guru' tidak patut merunggut tentang masalah yang boleh mencemarkan kemuliaan 'tugas seorang guru'.

Korang lupa bahawa kemuliaan 'tugas seorang guru' dipikul oleh seorang guru. Jika korang hetam guru, sepak terajang, seret ke mahkamah, buat peraturan itu ini terhadap guru. Selama mana seorang guru itu mampu bertahan menjalankan tugas seorang guru.

Kalau korang masih nak wat pekara sama, tak mau respek seorang guru. Korang tengok lah nanti, Lama kelamaan kemuliaan 'tugas seorang guru' akan hilang dari guru itu. Dan yang tinggal hanyalah bebanan 'tugas seorang guru', bukan lagi kemuliaan. Masa bila korang perasan benda tu dah hilang? Bila anak cucu korang sepak terajang korang. ha ha ha

WA

5 comments:

sarah-najwan said...

itulah situasi skrg
bukan senang menjadi guru zaman sekarang..cabarannya cukup besar..

selamat hari guru..:)

eelobor said...

yer...guru juga seorang manusia biasa

D_08 said...

sabo je le cekgu2...... melayan keghenah mak bapak tu kadang2 lagi teghok daghi melayan keghenah budak2 kan?? kan???

Rye the X-Superpornstar said...

tak paa...gu mana pun tak pa...

gaji cikgu-cikgu la ni tinggi...

MindaMalay said...

Itu lah... Nak kije cikgu kena jadi orang penyabar