Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Kelebihan Berniaga Mengunakan PayPal

Aku nak share sikit dengan korang tentang satu perbankkan online yang dikenali sebagai PayPal. Aku tahu sudah banyak artikel tentang PayPal ni. Tapi aku nak share gak ilmu yang aku ada tentang PayPal sehingga korang berminat gila nak join... heh heh. Aku takde untung apa-apa pun cuma kalau berkongsi ilmu ni.. ilmu tu akan makin bertambah.

Secara asasnya PayPal adalah perniagaan e-dagang yang membolehkan pembayaran dan pemindahan wang dilakukan melalui internet. Nak lebih tahu tanya pakcik google... heh heh..

Untuk kali pertama ni aku nak citer kelebihan PayPal kepada korang yang ingin berniaga secara online mahupun fizikal.

Zaman sekarang semua orang mampu memiliki kad kredit. Dan diorang sangat selesa mengunakan kad kredit untuk membuat bayaran samada pembelian secara fizikal ataupun secara online. Ini kerana membeli mengunakan kad kredit amat mudah dan mempunyai tahap keselamatan yang tinggi.

Kebanyakkan perniaga kecil secara online mengunakan kemudahan perbankan online seperti maybank2u.com.my atau cimbclicks.com.my untuk urusan jual beli. Jadi Perniagaan mereka terhad kepada mereka yang memiliki akaun bank berkenaan sahaja. Bagi mereka tiada akaun yang sama terpaksa keluar ke bandar untuk buat deposit tunai. Leceh bukan...

Bagi korang telah lama berniaga secara online atau baru nak berjinak-jinak dalam perniagaan online ni (perniagaan fizikal pun boleh gak) tentulah korang mahu kembangkan lagi perniagaan korangkan mesti korang nak sasarkan kepada semua pembeli. Jadi aku amat-amat cadangkan korang daftar paypal.

Kelebihan utama korang sebagai peniaga jika ada akaun Paypal adalah pelanggan korang boleh membuat pembayaran produk korang dengan mengunakan kad kredit!!. Hebat bukan... Korang macam ada kompeni besar je he he...

Mesti korang fikir caj yang dikenakan adalah tinggi... heh heh... Untuk daftar sebagai pemegang akaun paypal ia adalah percuma seumur hidup, caj hanya dikenakan apabila korang berjaya membuat transaksi sahaja.

Sebenarnya caj transaksi yang dikenakan boleh dikatakan rendah juga iaitu 3.4%+RM2.00. Sebagai contoh, Jika korang menjual sepasang baju berharga RM100.00, dan pelanggan korang membayar pakai kredit kad melalui paypal. Jadi caj yang dikenakan:

= (RM100*3.4%) + RM2.00

= RM5.40

Seterusnya Baki bayaran RM 94.60 akan terus masuk kedalam akaun paypal anda. Wang yang ada dalam akaun paypal, anda boleh transfer ke mana-mana bank tempatan untuk pengeluaran tunai. Mudah kan...

Ni aku bagi website dia.

www.paypal.com

Bersambung ...

Kalau nak tanya boleh tinggalkan soalan di bahagian komen:

No comments: