Pelaburan Emas Halal atau Haram?


Sempena dengan kenaikan emas yang tinggi dan kejatuhan nilai US dollar pada hari ini, aku nak bincang sedikit tentang satu pelaburan yang amat menguntungkan, iaitu pelaburan emas. Aku bukan nak bagi hukum pelaburan emas itu halal atau haram. Aku bukan ustaz atau alim ulamak. Aku hanya mahu bincangkan saja. Kalau tak puas hati tanya diorang sendiri...

Pada yang tak tahu bagaimana pelaburan emas, konsep pelaburan emas mudah sahaja. Korang pergi beli emas masa harga emas rendah dan korang simpan. selepas harga emas naik. Korang jual. Jadi korang boleh dapat untung.

Aku tahu ramai orang kata pelaburan emas itu halal. Antara alasan diorang kata halal adalah, Pelaburan ini tidak melibat pelaburan pada yang syubahah seperti pelaburan lain. Pelaburan ini hanya melibatkan jualan beli emas sebenar (emas fisikal) jadi akad jual beli itu sah. Pelaburan ini hanya melibatkan jual beli 2 pihak sahaja, Jadi tidak timbul syubahah atau tidak. jika wang yang dibayar oleh pembeli emas itu dilaburkan kepada pekara haram, Itu hanya melibatkan penjual itu sahaja.

kita tengok secara asasnya memang jual beli emas adalah sah dan halal. Ada sesetengah orang mengunakan hadith dalam mengukuhkan bahawa pelaburan emas ini sah dan halal. Korang cari sendiri lah eak...

Nota: Emas yang aku cerita ni bukan emas perhiasan tapi emas fisikal dalam bentuk syiling, bar, atau apa saja yang bukan untuk korang gantung kat badan. Tentang hukum hakam jual beli emas perhiasan korang cari sendiri lah... aku bukan nak citer yang tu.

Ok. Aku nak cerita pendapat aku pula.

Waktu Rasulullah selain menjadi perhiasan, emas juga dijadikan sebagai mata pertukaran utama. Ini kerana emas adalah logam yang mempunyai ciri-ciri yang amat unik. Ia merupakan logam yang bernilai tinggi di mata manusia, ia tidak berkarat atau reput. Ia juga tidak termusnah oleh faktor masa. Jadi ia adalah logam yang amat tepat untuk dijadikan mata pertukaran.

Jadi kalau zaman dulu sekor kambing boleh dibeli dengan 1 dinar. Maka hari ini pun korang akan dapati sekor kambing pun adalah 1 dinar.

Kenapa..? Sebab nilai yang amat stabil lah kawan weii... Korang pergi lah kat planet mana pun emas tetap kena rompak. Tapi kalau korang bawak duit malaysia kat Antartika, agak2 ada orang nak rompak tak?

Korang nampak tak kelebihan jika jadikan emas sebagai mata pertukaran? Inflasi 0%!!! Hah tanya lagi kenapa? Cari sendiri lah...

Ada lagi... Ini ada satu hadith tentang emas

Yahya meriwayatkan daripada Malik daripada Abdullah ibn Dinar daripada Abdullah ibn Umar yang Umar ibn al-Khattab menyatakan, " Jangan kamu menjual emas untuk emas kecuali sama untuk yang sama. Tidak meningkatkan sebahagiannya atas sebahagian yang lain. Jangan kamu menjual perak untuk perak kecuali sama untuk yang sama, dan tidak meningkatkan sebahagiannya atas sebahagian yang lain. Jangan kamu jual dari barang yang ada keatas barang yang tiada. Jika seseorang meminta anda menunggu untuk pembayaran sehingga dia pergi ke rumahnya, jangan kamu meninggalkannya. Saya takut rama keatas kamu." Rama ialah riba.

Apa tu Riba? Riba tu senang cakap adalah ketidakadilan dalam urusan jual beli/pinjaman. Ia melibatkan keuntungan pada satu pihak dan kerugian pada pihak yang satu lagi. Errr... ke ada lagi istilah yang lebih mudah dan ringkas... tolong betulkan...

Ok... Mari kita bincangkan situasi berikut, ia melibat antara dua pihak sahaja.


Abu pinjam 2 ribu dari Husin. Selepas 5 tahun, Abu menyerahkan kembali 2 ribu kepada Husin.


Aku nak tanya korang, adil tak untuk kedua pihak (kedua-dua tidak untung atau rugi)? Tentu korang akan kata adil dan tidak melibat unsur-unsur ribakan.

Abu pinjam 2 keping emas dari Husin. Selepas 5 tahun, Abu menyerahkan kembali 2 keping emas kepada Husin.

Aku nak tanya lagi, adil tak untuk dua pihak (kedua-dua tidak untung atau rugi)? Pun tentu korang kata adil sebab tiada penambahan kan...

Abu ada 2 keping emas, suatu hari Abu menukar 2 ribu dengan 2 keping dari kawannya Husin kerana memerlukan wang. Selepas 5 tahun Abu ingin menuntut 2 keping emasnya kembali dengan 2 ribu yang dipinjam. (5 tahun sebelum itu sekeping emas adalah 1 ribu)

Aku nak tanya korang lagi skali, Adil tak untuk dua pihak tersebut? Betul ke kedua-dua itu tidak mengalami keuntungan atau kerugian? Heh heh... Aku tak mau jawab sebab aku aku bukan ahli ekonomi gak... ha ha ha...

Emas dinar, syiling emas, emas bar itu korang kata ia boleh dijadikan mata pertukaran kan. Wang kertas itu memang korang kata mata pertukaran. Jadi korang perasan tak korang sedang berjual beli antara dua mata pertukaran. Jadi rujuk hadith atas balik eak. Baca 2 3 kali kalau tak faham.

Kalau korang kata emas itu barang perhiasan, aku boleh terima lah. Sebab berlaku kos upah dalam membuatnya. Tapi yang kita bincang ni emas yang korang beli sebagai pelaburan tu. Itu bukan emas perhiasan...

Katakan sekarang ni mata wang dollar tengah jatuh hampir 1 US Dolar = RM 3. Jadi korang pun dengan modal RM3 ribu pegi wat pertukaran mata wang menjadi 1 ribu dolar. Akhir tahun nnt katakan dolar naik balik jadi 1 US dolar = RM3.50, masa tu korang jual balik 1 ribu dolar yang korang ada tu. Maka korang dapat RM 3.5 ribu... Pakcik kaya wooo...

Apa hukum perlaburan mata wang yang melibatkan tempoh masa eak... Aku tak tahu lah hik hik....

Note sekali lagi: Pelaburan mata wang semestinya melibatkan suatu tempoh masa. Ada beza antara 'pelaburan mata wang asing' dengan 'pertukaran mata wang asing'.

So apa beza dengan dengan korang beli emas eak? Aku tak mahu jawab.... korang tanya lah ustaz atau ustazah korang....

Korang boleh bezakan tak antara ‘menjadikan emas sebagai mata pertukaran’ dengan ‘menjadikan emas sebagai pelaburan’? Kat sini yang korang keliru ni...

Nabi pesan suruh simpan emas... sebab suatu hari nanti tiada yang lebih apa berharga selain emas.... pandai korang bab-bab hadith ni... Aku plak tanya, Zaman Nabi suruh simpan emas tu, masa tu emas diorang jadikan apa?

Nabi suruh jadikan emas sebagai mata pertukaran, yang korang pegi simpan emas bawah bantal lama-lama tu sapa suruh???

Korang tahu tak dulu bahawa US dollar bersandar pada emas? Dan sekarang diorang juga yang haramkan mana-mana wang negara di sandarkan pada emas? Diorang tak bagi korang jadikan emas jadi mata wang, nak tahu kenapa? cari sendiri...

Akhir sekali lagi aku nak bgtau. Aku tak mahu kata pelaburan emas itu halal atau haram. Kalau nak tahu tanya pada yang lebih mengetahui...

Sekian... Selamat bertanya...hua hua...

3 comments:

Anonymous said...

Jika tak sure, checklah dalam Al Quran sendiri. Contohnya surah At Taubah ay 35. Sungguh jelas...ustaz2 out there bukannya paham pun apa Allah pesan. Check comment engineer terengganu dlm tranungkite.net..byk pasal emas nih..semua dari segi ekonomi, saintifik dan juga agama

Anonymous said...

Mende lar...nak bagi penerangan tapi xmau jelaskan betul2...kalao malas nk bagi jelas semua bek kat atas tajuk tu ko tulis jer 'korang cari la sendiri' abis cerita.

Anonymous said...

jangan buat pertikaian kalau malas nak sertakan fakta.