Kebetulan kah itu?




Sebelum korang baca entry seterusnya aku nak bagi peringatan sikit. Pendapat aku ini ada unsur-unsur misteri sikit. Jadi jangan sampai korang diselubungi mesteri.... heh heh

Aku nak tanya korang... Jika korang tengok bentuk-bentuk awan di langit? Adakah ia terbentuk secara rawak? Tentu korang cakap ya kan.

Titis-titis hujan yang turun menimpa bumi. Adakah ia turun secara rawak? tentu jawapan korang sama macam tadi gak kan.

Bagaimana kalau aku kata, Angin yang bertiup, awan yang terbentuk, titis-titis hujan yang turun pada sesuatu tempat, daun-daun pokok yang jatuh pada sesuatu tempat itu semua adalah sudah diatur. Dan ia sudah diatur sejak korang belum wujud pun lagi. Sejak alam semester ini belum wujud pun lagi. hah... bagaimana tu?

Adakah korang rasa dunia ini penuh dengan kebetulan? Bagaimana kalau aku kata korang masih lagi belum kenal tuhan korang, kalau korang masih kata ada kebetukan dalam dunia ni.

Kecik-kecik dulu pernah tak korang dibagitau bahawa setiap rumput2 di bumi ada malaikat yang jaga, dan ada malaikat nama mikail yang uruskan hal awan dan hujan kat langit? Ke korang dah tak ingat? ataupun korang rasa itu hanya citer dogeng yang layak didengar untuk budak-budak kecik sahaja?

Macam aku bagitau tadi lah kalau korang kata itu hanya citer budak-budak... Maka korang masih belum kenal tuhan korang.

Kalau korang rasa macam tu... cepat-cepat bertaubat eak.

Mai aku citer sikit tentang apa itu 'Menguasai langit dan bumi'. Bila bercakap tentang menguasai langit dan bumi maka korang kena tahu bahawa istilah menguasai itu bukan menguasai seperti seorang raja menguasai ssesebuah negeri.

Ia lebih dari itu... ia adalah tentang menguasai segenap ruang, segenap masa dan segenap pekara. walhal sebutir pasir di tepi pantai sekali pun tidak terlepas di bawah kekuasaanNya. Dia saja yang boleh tetapkan kat mana tiap-tiap butir pasir tu dok mana dan buat apa tiap-tiap hari dan waktu...

Maha Suci Allah dari sifat yang lemah.

Nanti aku sambung entry ini tentang kejadian alam semester...

WA

2 comments:

Anonymous said...

Semua telah ditetapkan sejak azali...

kak siti cute smkjo said...

ko sambung dulu ntt komen lah